Organ Prowadzący PSP „Prymus” po rozpoznaniu potrzeb uczniów podczas nauki zdalnej na prośbę rodziców, może ustalić zorganizowanie zajęć udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów w szkole z zachowaniem reżimu sanitarnego.
W związku z zawieszeniem zajęć na terenie szkoły formy, okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej został dostosowany do obecnej sytuacji epidemicznej.
O organizacji pracy nauczycieli, w tym psychologów i pedagogów decyduje dyrektor szkoły. Zgodnie z § 24 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej do zadań pedagoga w szkole należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Formę, w jakiej zadania te będą realizowane, należy dostosować do potrzeb i możliwości nauczyciela oraz uczniów i ich rodziców.
Mogą to być:
- czaty z uczniami objętymi pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
- zajęcia z uczniami on-line,
- rozmowy terapeutyczno-wspierające z uczniami,
- opracowywanie materiałów i ćwiczeń do zajęć dla uczniów do samodzielnej pracy,
- kontakt z uczniami może odbywać się za pomocą telefonu, poczty elektronicznej, komunikatorów, dziennika elektronicznego, rozwiązań chmurowych oraz prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych z uczniami w szkole.
Zadania realizowane przez pedagogów podczas zdalnego nauczania:
- Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Na bieżąco, w związku ze zmieniającą się dynamicznie sytuacją, wskazywanie rodzicom/ opiekunom/ uczniom instytucji, organizacji świadczących pomoc i wsparcie.
- Zapoznawanie z ofertą edukacyjną szkół średnich uczniów klasy VIII.
- Monitorowanie realizacji obowiązku szkolnego.
- Pomoc materialna, rzeczowa.
- Profilaktyka zdrowotna- przesyłanie informacji nt. radzenia sobie ze stresem w sytuacji zagrożenia pandemią wirusem COVID-19.
- Systematyczna współpraca z wychowawcami, nauczycielami w kwestiach wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów.
- Przygotowywanie materiałów dla chętnych uczniów- gry i zabawy edukacyjne, prace plastyczno- techniczne, prezentacje, filmy o tematyce profilaktycznej.
- Indywidualne porady, konsultacje, rozmowy również na żywo.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasie pandemii
Działania pedagoga, oprócz kontynuacji dotychczasowych form wsparcia realizowanych na rzecz uczniów, powinny również obejmować zadania z zakresu profilaktyki problemów związanych z aktualną sytuacją, izolacją uczniów, rozwijaniem postaw odpowiedzialności za siebie i innych, prospołecznych itd.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2020 r. poz. 1280 ) - § 24.
Organ Prowadzący PSP Prymus